tirsdag 8. mai 2012


Hej och välkomna till min blogg.    

Först så vill jag bara säga att jag inte skriver denna blogg för att folk ska tycka synd om mig eller för att skryta om mig själv. Jag skriver den för att motivera och inspirera andra människor att göra något positivt med sin hälsa. Jag använder också skrivandet som någon form av terapi. (återkommer till det senare i bloggen.) Jag kommer att skriva om kost och motion, och tankar kring detta. Jag har ingen utbildning så jag skriver ENDAST om vad som har fungerat på mig och min hälsa. Som sagt ovan så ska denna blogg endast fungera som motivation och en plats där jag och de som vill läsa kan diskutera allt mellan himmel och jord. J
Samtidigt som detta ämne inte alltid är så roligt så tycker jag att man ska ha en positiv attityd till det mesta och det hoppas jag ska återspeglas i bloggandet.        


Jag skulle kunna lägga ut en massa orsaker till varför jag gick upp i vikt men eftersom jag tror på att fokusera på framtiden så anser jag inte att det är så viktigt VARFÖR jag gick upp i vikt eller NÄR. Fakta är fakta och fakta är att nu är det så här.
Jag började med träning för ca två år sedan. Jag hade problem med ett knä och skulle börja sjukgymnastik. Jag är så otroligt glad, idag, att jag mer eller mindre blev tvingad till att börja träna. Det gav mig en otrolig möjlighet att börja röra på mig och lära mig om träning.
Det gick ju inte helt in i början kan jag ju säga er. Min stackars man försökte få mig fatta att det skulle bli lättare och lättare allt eftersom, men jag tyckte bara han babblade.
J

Det tog ytterligare ett år innan jag fattade allvaret av allt detta
I Mars 2011 började jag lägga om kosten till LCHF (low carb high fat) och jag började sakta men säkert gå ner i vikt. För att vara helt klar på denna sak. Jag tror inte jag hade fått samma resultat om det inte var för att jag parallellt tränade under tiden. Jag tror inte på dieter utan jag tror på ändrad livsstil, därför så tog jag det inte för långt utan jag balanserade kosten så att det fungerade för mig.
Jag fortsatte med detta ut året och det gav resultat. Allt som allt första året gick jag ner -9kg. Kanske inte så mycket men stabilt är bättre än snabba resultat.
Innan jul så började jag igen fundera på träning och kost och kom fram till att fokuset låg för mycket på antal kilon, så kunde det inte fortsätta. Så jag önskade mig en pulsklocka i julklapp och nyåret började med mer fokus på träning.
Det har jag fortsatt med. Ni ska nu få vara med resan framöver och jag ska försöka förklara mig så tydligt som möjligt. Till nu så har jag gått ner -14kg och har legat på ca 5h träning i genomsnitt i veckan så när som på för två veckor sedan då jag ökat till ca 7h. (ska förklara mer sedan om varför denna ökning). Återkommer också till mer prat om HUR jag äter och tränar idag .
Hoppas ni får en trevlig läsning och att vi kan diskutera hur man kan komma fram till en bra hälsa. För allt detta blir så mycket enklare om vi hjälper varandra.


Camilla J

1 kommentar: