mandag 25. juni 2012

Inre dialog



När jag började skolan så fick jag en fråga vad jag hade för inre dialog.
Alltså, vad sa jag till mig själv i olika typer situationer. Utan att gå in på det i långa banor så var inte min inre dialog särskilt uppmuntrande.

Vad säger du till dig själv?
Hur är din inre dialog?

Hur menar du nu är det någon som frågar? Spelar det roll vad jag säger till mig själv. Är det inte vad jag gör som betyder mest. Jo visst för all del, men tänk att få bägge då?!
Om du står inför en utmaning, (jag tycker inte om ordet problem, så jag använder mig av ordet utmaning) vad säger du till dig själv då? Säger du något som t.ex:
”Nej detta klarar jag inte”
”Det blir för svårt för mig”
”Det finns andra som klarar detta bättre”

När man säger så till dig själv och känner efter hur det känns i kroppen.
Man liksom sjunker ihop lite, blir kanske lite dyster också inte så motiverad och glad.
Så blir man kanske osäker på sig själv och den utmaning man står inför.

Vi vänder på det:
”Detta ska gå bra”
 ”Jag ska genomföra så bra som jag kan”
”Detta är en bra situation för mig att träna på”

När man säger sådana saker till sig själv så sträcker man på sig, ta djupare andetag och fokuserar på uppgiften framför. Man får en helt annan inställning och förutsättning.
Vi har väll, de flesta av oss, skrattat till Sällskapsresans: ”Jag är inte rädd, jag kan flyga”.
det är löjligt men faktum är att det fungerar.
Om vi ”tvingar” oss själva att tänka positivt om oss själva och de situationer vi står inför så kommer det tillslut att bli ren rutin att tala positivt till sig själv.

Bara att ändra kroppsställning kan göra underverk. Sluta upp med att sjunka ihop inför svårigheter.
Sträck på er och titta framåt!
Det var en gång någon som sa att: ”Det är svårt att vara sur när man går och tittar upp.”
Försök!
Tänk på en sak. Kanske en utmaning eller situation du är lite osäker på. Så går du och tittar ner. Känn hur kroppen reagerar fysiskt.
Så tänker du på samma situation igen och tittar uppåt. Hur reagerar din kropp och hur känns det?!?

Jag vet! Ganska spännande att leka lite med detta. Tanken och kroppen samspelar och det är upp till oss att tolka vad som blir riktigt för oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar