fredag 1. juni 2012

VIKTigt!


VIKTigt!
(Del 1)

Det jag och bloggen ska försöka inspirera till är att motivera människor att träna och förändra livet till det positiva.
Det jag nu ska skriva lite om är mer att motivera folk som vill, håller på eller önskar att gå ner i vikt.
Detta är del 1, om att börja ta tag i saker.

Jag minns inte helt när jag la på mig min övervikt.
Man har hela tiden ursäkter för sin viktuppgång och man har också förklaringar varför man inte har tagit tag i det.
Men jag fick nog.
Efter alla världens jäkla ursäkter så visste jag inners inne att det satt i mig att göra det.

Det första steget till förbättring är att erkänna problemet.
Så när jag visste att vikten var mitt problem och mitt ansvar så var det ju bara frågan om hur man ska skulle gå till väga.
Jag funderade för några år sedan på att genomföra en operation, men för mig (läs detta noga) FÖR MIG har operation alltid varit sista utväg. Jag har stor respekt för er som gjort det och för er som ska. Jag vågar helt enkelt inte.
Det som också har gjort att jag inte övervägt operation i nuläget är att jag ville veta vad jag gjorde fel.
Vad var det ”normalt” stora människor förstod som inte jag förstod? Hur kan andra ha gått ner i vikt och klarat det? Detta är stora frågor och jag var inte helt säker på vad jag gav mig in på när jag började undersöka dessa frågor.

Det är inget roligt med att vara tjock. Om man bortres från alla fördomar, så sitter man ändå kvar med: Dåliga knän, trött i ryggen, jobbigt att kliva upp från golvet.
Vardagliga saker gör att man flåsar som efter ett maratonlopp. Det är bara en del av den fysiska biten. Så har vi den psykiska.
Men det är så tråkigt att prata om att vi skippar den biten idag. Denna blogg ska ju vara uppmuntrande J

Försök inte för hårt!! Men sluta att ”unna” dig hel tiden! Sluta ljug för dig själv! Du blir inte smalare av att äta skitmat! Man dör inte heller av att äta det några gånger ibland, men låt inte ibland bli ofta för då är du precis där du startade. (Återkommer om mat vid ett senare tillfälle)
Ta tillbaka kontrollen över dig själv, jobba med det som är jobbigt. Ring folk som du vet skulle stötta dig och skit i de som inte gör det.
Låter jag sträng?
Kanske men ibland så måste man öppna ögonen och det bästa sättet att göra det på är att säga åt sig själv.
Jag avslutar denna del med en fråga som jag alltid ställer mig själv när det kommer till mat eller annat som jag inte skulle ha gjort.
Kommer detta att göra mig lyckligare, och att komma närmare mitt mål?


Jag avslutar också med bilden på vart jag var när jag startade, Juli 2010
Det är inte helt bekvämt för mig att lägga ut denna men jag vill så gärna visa att man kan göra något åt det!

                                                               (Juli 2010)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar