onsdag 13. juni 2012

VIKTigt
(del 2)

                 
(Före: Juli 2010)                                                          (Under tiden: Juni 2012)

DET FUNGERAR!!! :))
Det underbara med att vara överviktig är just att det går att göra något åt det! Visst är det fantastiskt! Jag vill dock tillägga att inget av detta fungerar som det ska om man inte har den rätta inställningen och/eller motivationen. 

Det viktigaste tipset jag skulle vilja ge är att lägga upp din miljö runt dig så att du inte kan misslyckas.
Jag har under hela tiden haft en bra dialog med professionella människor som vet vad de talar om. Jag har hela tiden folk som kolla in hur det går. Väger, mäter, kollar kosten och stöttar mig.
Det gör att det känns som ett tjockt nät runt mig som jag inte kommer ur. Jag vet att hade jag spårat ut så hade de dragit mig in igen. Underbar känsla!!

När jag började gå ner i vikt så blev min tillvaro så mycket lättare.
Jag har lättare att ta mig upp och ner från golvet, flåsar inte när jag hämtat posten och jag får lite bättre självförtroende för varje kilo jag tappar, jag har slutat gömma mig och min personlighet.   
Det handlar inte bara om att fysiskt gå ned i vikt, det handlar om att lära sig hur kroppen fungerar. Vad mår jag bra av? Vad fungerar för mig? Jag tror inte att det finns något facit över hur man ska göra och vad som är rätt och fel. Det enda felet man kan göra är att inte göra något alls.
Det går inte över av sig själv och det finns inga enkla lösningar.  

Visst det är lätt att säga när man har en bra dag då allt ligger tillrätta med kost och motion. Men vad med de dåliga dagarna? Ja, vad med dom?
Dom kommer men det är bara DU som kan bestämma hur de dagarna kommer att vara. Bestäm dig för att göra det bästa av situationen. Bestäm att det är okej med EN dålig dag för att sedan gå tillbaka till de bättre dagarna. Ja, men det är enkelt för dig att säga, du har ju kommit en bit på väg.
Ja visst! Men jag måste också ta val varje dag för att inte gå tillbaka till dåliga vanor. Det handlar om att bestämma sig för att göra det. Du har ju kontrollen själv. Det är just det som är det viktigare här: Din kropp. Dina val.

Varför ska man gå igenom allt detta som är så jobbigt?
Det är ju bara jobbigt om du väljer att det ska vara det. Jag tycker att det är fantastiskt. Helt enkelt underbart att jag för varje dag lär känna mig själv på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort. Visst krävs det lite träning till att tänka positivt och vara optimistisk för allt. Men på samma sätt som kroppen så kan man träna tankegången.
Återkommer om just det ämnet väldigt snart!
Vikt är VIKTigt.
Övervikt är ÖVERviktigt.
Just för att den för med sig biverkningar psykiskt som fysiskt. Men på samma sätt som man hamnar där så kan man ta sig ur det. Det är inte en livstidsdom man får när de säger man är överviktig.
Det är ett tillstånd man är i just DÅ. Fråga istället: Vilket tillstånd vill jag vara i om några månader/år?  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar